Header image  
S30 skærgårdskrydser
 
 
    home
 

Pinsen 09

Sejlet distance 15,7 sømil

Indskrivning d.31/5

Solen skinner fra en skyfri himmel – vinden er jævn fra NNØ med temperaturen omkring de 20 gr. dog kan det mærkes at vandtemperaturen er 16gr. Kl.1000 lægges fra land og ud gennem havnen for motor. Op i vinden og hejser storsejlet, vi sejler af det gl. løb rundt Slotsø til Enehøje, runder Sønderhjørne og sætter kurs mod sydbøjen da vores intension er Albuen

Fra sydbøjen tages bestik til XXXXX og hele vores opmærksomhed samt koncentration er samlet mod en grøn og rød bøje der markerer renden til Albuen. Storsejlet stryges.

Desværre er vi så focuseret på det bøje-par vi HAR observeret at vi helt misser det første bøje-par og får fast grund under kølen.

Fuld bak på maskinen og vi kommer flot. fortsætter bagud for motor og går bagbord over - atter frem og gennem alle tre bøje-par - derfra er skipper lidt usikker på hvor renden går og hastigheden nedsættes til 1,5knob dvs motoren kører tomgang. Vi bevæges os langsomt fremad med et øje på loddet som flere steder viser 0.0 meter, men vi når frem til anlægsbroen ved Albuen.

Køletasken er pakket hjemmefra med mad og lidt lækkerier til en god frokost. Efter fortøjring findes sko og hundesnor frem, vi skal udforske og samle appetit. Det er første gang vi er på Albuen og vi har masser af tid.

Lad det være sagt med det samme - dette sted er et smørhul. Ingen faciliteter så som vand eller landstrøm men det kompenseres så rigeligt af en udsøgt natur - en udsigt fra Langelands nordspids til Kelsnor. For en ikke lægmand er det mose- og hedelandskab med et rigt fugleliv. Albuen Fyr og udkigstårnet blev visiteret samt hvad der må have været Fyrmesterens bolig som nu er ejet af Lollands Kommune og en naturvejleder bebor dette charmerende hus. Her findes også en "grønt" toilet - hvor gæsterne skal smide et par skovle muldjord over deres efterladenskaber.

Vi vandrer en del, nyder indædt alle sanseindtrykkene - inden kursen sættes til båden og den ventende frokost som i parentes bemærket bliver indtaget med glubende appetit.

En snak med andre sejlende oplyser om - at renden slet ikke går dér hvor han sejlede - får venlige designer om hvor og hvad skal pejles..

Vi løsner fortøjninger og går med 2knob af den udpegede rende - just som vi skal igennem det første bøje-par rammer vi en sten - og vi ER lige mellem bøjerne - heldigvis ikke fast men blev da forskrækkede.. Hvem hulan forventer en sten mellem et bøje-par.. Resten af hjemturen er blot sejlads.

 

Sejlet distance 20,4 sømil

Indskrivning d.1/6

Kl. er netop 0950 - køletasken fyldt op - vand påfyldt tanken - vejrudsigten lover svag vind fra skiftende retninger - vi glider ud af havnen for storsejl - rundt bøjen og genuaen rulles ud - vi sejler 5knob væk fra Hestehoved. Vi har idag intet mål med turen - der skal blot sejles og nydes.. Vejret bedre end dagen i forvejen men stadig lidt køligt pga vandtemperaturen. Der sejles på må og få - ved passage af Enehøje lægges kursen mod Langeland - vinden rummer som tiden går og inden længe er vi faktisk ved Spodsbjerg men vi vender og sejler atter mod Nakskov Fjord. Har en aftale med Poul-Erik som ejer en Spækhugger og som iøvrigt har hjulpet undertegnede med at gøre MiLady søsikker. Så vi glider ind i Hestehoved og kort efter ankommer Poul-Erik.

Atter ud af havnen - vi skal bla have flyttet skødepunkter og checket sejlføring.. Ved Enehøje sættes kursen mod Albue Trille - der bliver stagvendt flere gange og flyttet skødepunkt. Til sidst står genuaen flot med ensartet bue langs hele forstaget - agterliget lægger akkurat lige til uden at berøre sallingshornet med totte skøder. Nu véd vi hvor en skødeskinne skal placeres.

Vi fortsætter med at trimme sejl og sejlføring - lytter efter hvad Poul-Erik giver af gode råd. Ganske nyttesløst at diskutere da et blik på loggen fortæller hvem der har ret. Undertegnede undskylder sig med at udsigten til Fruen med en rullefok'en mellem benene - distraherede slemt.

Poul-Erik's kommentar "Båden skal kunne krydse og holde fart gennem vandet - enhver tønde kan drive for vinden".

MiLady går tæt til vinden - overraskende tæt for skipper og stadig med 4knob på loggen. Poul-Erik morer sig og vi fortsætter med at ændre sejlføring - herunder skødepunkter på løjgangen. Imiterer en svamp og suger til mig..

Det MÅ være på sin plads at akkrediterer Poul-Erik for hans hjælp og støtte - uden ham var MiLady IKKE søsikker eller nær sejlklar.. Agterste undervant var fastgjort i skanlisten !!! Nu flyttet til det originale punkt og fastgjort til røstjern. Agterhal sad uhensigtsmæssigt og forkert - nu flyttet til der hvor originaltegningen siger de skal sidde.. Poul-Erik ER en uvurderlig hjælp - aldrig bedrevidende men altid parat med gode råd. Skal ved en anden lejlighed dedikere et afsnit til hvad Poul-Erik har lavet til MiLady..

Summersumarum - En fartforøgelse på mellem 1.1 til 1.6 knob er resultatet af især Poul-Erik's anstrengelser - bestemt respektabelt..

På vejen ind af Nakskov-renden indhenter vi en H-båd - en IF - en Compiss30 og en X-101 - bestemt ikke dårligt og kan ud af øjenkrogen fange Poul-Erik's grin på læben..

En kommantar af skipper: MiLady som bekendt en S-30 er ikke så letsejlet som forventet, det kræver opmærksomhed at holde båden til og enkelte svipsere og hun taber fart - omgående.. Faktisk minder hun mere om en jolle end en kølbåd, i denne henseende.. Læg dertil at MiLady er sværere og sværere at sejle jo lettere vinden er..