Header image  
S30 skærgårdskrydser
 
 
    forrige
 
Nakskov - Thurø Bund

Sejlet distance 101 sømil

Indskrivning 3-5 Juli

Vejrudsigten for kommende dage lød lovende, ikke at vi tillægger vejrudsigten den store betydning hvad angår vindstyrke og retning, dertil divergeres alt for ofte og for meget.

Havde længe næret et ønske om at vise skipperinde Thurø Bund – dels pga min families ophav og dels pga det naturskønne område.

Som sædvanen tro – ud af havnen for motor, op i vinden og storsejlet kunne hales op, sluk af motor og dermed lyd, op med genua, hal hjem i skødet og båden gik 5 knob ud af Nakskov Fjord, styrede efter LFl.10s men faldt af til bagbord inden og styrede efter LFl.10s no.6, vest for Albue Triller. Skærer DW19 og Route H så vinkelret som muligt.

Vejret er godt - rolige vindforhold og solskin, der er lange dovne dønninger. Møder en del lystfiskere i alle slags fartøjer som håbefulde venter på bid, der bliver udvekslet vinken og glade budskaber.

Vel ude i Langelandsbæltet sattes kursen direkte Keldsnor Fyr, som passeres i forholdsvis god afstand – dernæst Dovns Klit og kursen mere NNV til Marstal. Vejret er skønt med en god helstøbt brise – så kaffe og kage kommer på bordet og indtages med velbehag mens båden glider gennem vandet og vi hører propellen blive drejet rundt af vandkraften.

Via Marstalrenden arriverede vi i det Fynske Øhav – styrede efter sydlige begrænsningsbøjen og med Strynø om bagbord, hvor er hér altså skønt - ser marsvin som nærmest flyver under vandet - dernæst til anduvningstønden ved Rudkøbing Renden.

Nærmer os Rudkøbing og Siø-broen – kan på bøjerne se at vi har rigtig god medstrøm, anslået 3,5 til 4 knob, hvilket vi har megen gavn af da Rudkøbing passeres og glider hurtigt under Siø-broen.

Følger det afmærkede løb nordpå og efter et blik på kortplotteren – styres efter østlige begrænsningbøje ved Stenodde, dernæst østlige begrænsningsbøje ved Middelgrund og videre ind i Svendborg Sund.

Anduver indsejling til Svendborgssund og sejler til vestlige begrænsningsbøje på styrbords side ved indsejling til Thurø Bund.

Vindretning er passende, så sejl bjærges og motor startes. Med langsom fart glider vi ind i dette virkelig pittoreske landskab. Eneste ankepunkt er synet af Gambøt havn, ikke speciel køn men dog en havn. Vi glider længere ind, betragter vraget . Vender og lægger til en træ-mole hvor det ingen skilte er. Men vi kan ikke blive liggende da molen tilhører spejdere – men hunden nåede da lige i land og fik besørget.

Slap fortøjninger og sejlede lidt tilbage hvor vi kastede anker på ca.3 meter vand. Vinden havde lagt sig og solen kastede sine sidste stråler bag en lille sky, sendte en pragtfuld glans over området, blev næste stakåndet af dette Monét-agtige scenarie. Glemte helt aftensmaden og rødvinen, rygende en pibe tobak med doven røg, så det blev sent førend maden kunne indtages.

Cockpitpresenningen blev lukket og så kom rødvinsflasken mirakuløs på bordet. Vi reflekterede over dagens sejlads og de indtryk som havde fæstnet sig, hvilket ikke var få, hvor kan Danmark være dejlig. Her ligger vi natten over - fredfyldt og en lise for sjælen.


Skipperinde var som sædvanligt oppe før skipper. Blev vækket til duften af nylavet kaffe – det er på sådanne tidspunkter det eksistentielle spørgsmål rejser sig – ””Hvad mon vi har gjort for at fortjene dette...””

Stadig betaget næsten bjergtaget af dette område fortæller skipper lidt om hans familie til skipperinde. Tiden flyver på lette vinger – hvor smerteligt det end er, må vi lette anker og komme hjemad.

Glider ud af Thurø Bund for sejl og med et smukt skiftende landskab i øjesyn. Følger bøjerne i Svendborgssund og sejler samme vej tilbage som vi ankom.

Allerede et stykke fra Siø-broen kan skipper se den nu kraftige strøm, er os imod. Stærkere end dagen før, vi kommer uendeligt langsomt frem med jerngenuaen der holder på, plotteren viser i den snævre del 1½ knob over grund – puha – den lille Volvo knokler mens vi kommer nærmere og nærmere broen og Rudkøbing. Véd ikke hvor kraftig strømmen var men bøjerne dansede vild disko og flyttede sig så meget sideværts at vi holdt os midt mellem dem. I øvrigt rimeligt svært at holde kursen i så stærk modstrøm og vandturbulens, så flere små strømhvivler.

Farten øges, efterhånden som vi forlader Rudkøbing men kan stadig mærkes tydeligt ved Strynø.

Sejler til Marstal – Dovns Klit og Keldsnor – op gennem Langelandsbæltet og ind gennem Nakskov Fjord til vores liggeplads.

Dejlig weekendtur og endnu et sted som atter skal besøges når tiden tillader og atter et sted som varmt kan anbefales.