Header image

Nakskov - Onsevig

Sejlet distance 30,1 sømil

Indskrivning d. 6-7 juni

Vi havde snakket om en gummibåd – for at kunne komme i land når vi ligger for svaj. En sådan havde den lokale proviant-pusher i en udstillingsmodel og derfor nedsat. Den er godkendt til 3 voksne og 1 barn samt til en 9hk påhængsmotor – alt rigeligt til vores brug.

Gummibåden blev leveret lidt over kl.13 – dernæst gjort klart skib og ringe efter skipperkonen.

Fortøjninger kastet kl.1512 og motoren måtte holde for ud af havnen – eftersom DMI havde lovet svag skiftende vind – overvejende fra østlig retning – var vi besluttet på at sejle til Femø. Vejret iøvrigt – høj sol og næsten skyfri himmel – temperaturen lå omkring 21gr.

Vi fortsætte ud af den gravende rende for storsejl alene men skyder 3,5 knob. Renden ind til Nakskov Havn er under uddybning fra nuværende 6,3 til 8,5 meter – det betyder også, at bøjerne ikke altid står dér hvor de burde stå. Lidt uopmærksomhed fra skippers side og en manglende grøn bøje, gjorde vi fik fast grund under kølen – til alt held var farten på det tidspunkt omkring 2 knob. Motoren blev startet og sat fuld kraft bak – men vi stod fast, først da storsejlet blev halet tot og båden derved både krængede og drejede, kom vi flot men ikke skipper, han måtte døje med mange morsomme bemærkninger fra skipperkonen som hastigt nærmere sig en kølhaling. Ved passage af Enehøje, sattes fokken og kursen en del nordligere – vinder drejer tilmed lidt nord til ØNØ og frisker.

Vi holder 5,5 knob og der står en del krapsø – dækket bliver vådt men vi sidder tørt og varmt bag sprayhooden. Er nød til at krydse eftersom vinden drejer mere i nordlig retning og frisker lidt mere.

Ved Isofyr no.4 i route H – indhentes vi af et mindre containerskib – drejer østover da han virkelig har fart på – fortsætter endnu imod Onsevig – klokken er her omkring 18 – en febrilsk søgen efter søkort med negativt resultat – udgør - skipper ikke vil ind I Onsevig.

Med bedrøvelig mine – indses, at Femø ikke ligger inde for rækkevidde – denne gang. Skuden vendes og kursen sættes sydover – mod Enehøje – vinden er nu 10 sekundmeter og det går med 8,5 knob. Med vinden agtenfortværs og slæk på skøderne – suser vi ned og smider anker ved Enehøje kl. 20. Lige inden skipper stryger storsejlet – fås en grimmer overraskelse – der er mange overrevne tråde I storsejlsfaldet, faktisk flosset – der hvor faldet er fastgjort til wireren – og lige med eet - ryger weekendens planer om videre sejleds.

Nu skal gummibåden stå sin prøve og værdi. Først skipperkonen – dernæst skibshunden og tilsidst skipper selv – som hurtigt bliver transformeret til galejslave – skipperkone afprøver skippers humør med gentagne tilråb om at hive i årene. Vel inde på stranden - løb hunden rundt som var vi tilbage fra en jordomsejling. Vi gik en tur langs stranden og nød denne lille perle – i udmundingen af Nakskov Fjord. På den stejle vestvendte skrænt – bestående af ler, er flere buske og småtræer drattet ned på selve stranden men øverst oppe har mursejlere deres små huler, hvorfra de jagter flyvende insekter.

Atter i gummibåden og tilbage til skibet – her skulle aftensmaden og rødvinen nydes – i stilhed og idyl med endnu en storslået solnedgang i alle spektres rødlige farvenuancer.

Næste morgen blev der serveret kaffe og brød – ellers blot afslapning til henad kl.12 – hvor ankeret blev hevet og vi sejlede hjemad men tog turen rundt Slotsø, skipperkones hånlige bemærkninger om grundejer og deslige sad stadig. Vel hjemme på pladsen ved 14-tiden.

Nu skal der købes storsejlsfald samt fokke- og spilerfald.