Header image  
S30 skærgårdskrydser
 
 
    forrige
 
Konklusionn 09

Her er konklusionen på året og dermed sejlsæsonen 2009.

Atter en sæson hvor arbejde kom på tværs af vores interesse for sejlture. Fik dog sejlet adskillige små ture og havde for første gang overnattende gæster med

Lad det være sagt med det samme, vi har i år sejlet 512 sømil hvilket er mere end sidste sæson og det må vi være tilfreds med.

En hel del er blevet færdigfremstillet samt fixet. Lad mig nævne instrumenter så som log og lod blev placeret i cockpittet hvor vi til enhver tid kan aflæse dem - både herligt at se farten gennem vandet og dog så essentielt, aflæse dybden..

En hovedpine var det at få placeret kortplotteren - hensynet til placering var givet ved at den skulle kunne aflæses sikkert og nemt samt placeringen måtte ikke hindre vores affærd i cockpittet. Poul-Erik kom atter med en god idé og vigtigere, han fremstillede et beslag i rustfrit stål hvori kortplotteren sidder og kan vippes både ud fra cockpitsiden og opad.. Se billede her. Det fungerer ovenud fint.

Prøvesejladser med det formål at få båden til at sejle om ikke optimalt så derhenad - forløb ganske godt, der blev afsat mærker til skødeskinner så rullegenuaen kan skødes ordentligt. Sværere var det imiddeltid at få storsejlet til at trække. Konklusionen blev - enten aflevering af storsejl til sejlmager for at han kunne sy det fladere, alternativt og meget dyrere var et nyt storsejl. Efter snak med sejlmager samt viden om at nuværende storsejl var fra 1991 - blev et nyt storsejl bestilt til sæsonen 2010..

Har læst bogen Sejl- og Rigtrim fra John Mast. Den giver mange anvisninger på dét at trimme sejl og rig som undertegnede har megen brug for. Glæder mig helt vildt til at få riggen til at stå som konstruktørens intentioner var. Masten har stået lodret, måske oven-i-købet en anelse forover og det er forkert... Véd godt hvorfor forrige ejer har været nød til at rette masten helt op, ellers kom bommen i kambolage med sprayhooden.. Af selvsamme grund bliver det nye storsejl's agterlig forkortet med 15cm.. Iflg originaltegning skal masten hælde agterover - véd i skrivende stund ikke hvormeget, så der startes ud med omkring 1½- 2gr.

Til den nye sæson skal agterstag udskiftes fra stålwire til dyeemaskøde og flyttes... Begge undervant samt topvantet til saling skal beklædes med plastikovertræk. Nye 2,5m skødeskinner skal monteres. 2x2 trækaflastere skal monteres på agterkahytten så bag- og agterstag samt trækrebet til rullen kan låses hurtigt, enkelt og nemt..

Alt dette gøres også som forberedelse til klubkapsejladser. Jeg vil deltage men ikke for at vinde - skal først og fremmest høste erfaring med alt dét der nu engang er forbedret og selvfølgelig høste erfaring med selve dét at sejle kapsejlads, hvilket alt andet er nyt for skipper her.