Header image
S30 skærgårdskrydser

forrige

Albuen 09

Her er en lille beretning og vejledning fra vores udflugt til Albuen. Det er vores håb at læserne får lyst til at besøge dette unikke sted.

Vi gled ud af havnen en rigtig skøn morgenstund, meteologerne havde lovet hedebølge og for en gangs skyld så det ud til de havde raflet rigtigt.

Med skipperinde ved roret gik vi for motor ud af renden. Skibshunden Victor har sin faste plads i agterkahytten men titter gerne op for at se hvad der sker. Påregnet sejltid fra Hestehovedet til Albuen er ca 1 time

Andre har fået samme geniale idé og stævner ud af Renden, ud på bølgen blå, ud hvor der er højere til Vorherres himmel.

Indsejlingen til Albuen er lidt med at holde tungen lige i munden. Hermed en beskrivelse: I Renden mellem Enehøje og Albuen står en Sydbøje tæt ved Knølen, med denne ret agter og pejling på Vesterodde Fyr ret i stævnen sejler vi langsomt imod fyret, ca 0,35 mil fra Fyret dukker det første af 3 bøjepar (grøn og rød) op, hold en lige linie igennem alle tre bøjepar - dernæst pejles direkte anløbsbro på Albuen. En rød kost ca halvvejs markere en meget stor sten så passage i god afstand. Dybden i renden og indsejling til anløbsbroen er mellem 2 - 2,2 meter - ekkoloddet kan vise forkert pga kraftigt voksende søgræs - vel inde ved enten anlægsbroen eller for svaj er her læ for stort set alle vindretninger. Vanddybden er størst ved de yderste østvendte pladser samt yderst ved anløbsbroen.

Vand-kvaliteten og temperaturen er så ganske afgjort tiltalende så ingen undskyldninger for ikke at tage en afsvalende dukkert og kan man ikke lide søgræs mellem tæerne - vandres det korte stykke over til Langelandsbæltet og i bølgerne dér - der er dog mange sten så et par badetøfler kan anbefales.

Her ligger MiLady yderst ved anløbsbroen

Og her et par oversigtsbilleder - den inderste anløbsbro er mest for motorbåde pga vanddybden. Den lange røde synål er MiLady. Huset tilhører Nakskov Sejlklub og medlemmer har nøgle, spørg gerne de liggende både hvis behovet for benyttelse af huset opstår.

Her nogle billeder fra dette virkelig unikke område som bla har flere fugle-reservater - for en ikke lægmand virker det som en blanding af hede- og moselandskab og som et billede viser fik jeg et snapshot af en falke-unge i det tidligere udkigstårn. Boligen bag er nu brugt af Naturvejlederen og lejes af skoler fra Lollands Kommune. Vi indtager et måltid som bestemt ikke kan sammenlignes med Svostrup Kro men mætter og fylder energi-depoterne. En kuriøsitet, på billedet med Lotte og Victor tæt ved selve Fyret og lige bag Lotte er et økologisk toilet, gæster skal smide et par skovlfulde muldjord på deres efterladenskaber.

Overnatter i vindstille og næsten larmende tavshed - eneste lyde er fra fuglene på land og rødvinens klukken når der skænkes op. Lotte læser Anne Rice's "Kropsrøveren" - gad vide om det er sikkert at sove. Victor har krøllet sengetøjet sammen til en rede og troner som en anden kongesøn. Ingen fjernsyn eller larmende knallerter. Inden sengetid løftes Victor over stævnen, i snor pga fuglene og vi andre følger efter - dog uden snor. Vi vandrer i det tiltagende mørke ned til det sydligste punkt og følger stranden tilbage, hvor er her dog skønt - lyde fra den dovne dønning et enkelt mågeskrig og den dybe rumlen af en stor dieselmaskine ombord en tanker.

Vi forlader Albuen af samme vej som vi ankom med sindet fyldt af sjælefred. Gary Moore's smukke " I had a Dream" toner fra højtalerne.

Vi sejler ud i Langelandsbæltet hvor vi møder en flot dansk 8-meter, vi kipper med flaget for dette smukke skiv

Lidt senere møder vi en Hollandsk Kuff

Vinden er svag til jævn og vi fortsætter med fulde sejl - først på bagbord bov og senere på styrbord bov

På sidste billede, en streng til styrbord, kan anes en 40 fod's tysk moderne sejlbåd som vi løb op - lige forhold for en skærgårdskrydser..

Vi krydser dybvandsrenden så hurtigt som muligt og går tæt på Langeland - stagvender og fortsætter nordøst over - vender ved Onsevig's mange vindmøller stående ude i vandet og sætter kursen hjemad. Og ja, det er en alt for kort tur, vi ser hinanden dybt i øjnene og vil bare fortsætte men job - hus og afkom kræver deres del af vores sparsomme tid.

Tilslut både en advarsel og afskrækkelse - se her hvad skipper bliver budt at bære fordi solcreme er et fremmedord - meget mandigt

Håber inderligt denne lille beretning kan formå inspiration til andre sejlere til at besøge Albuen. Det er Nakskov Sejlklub der afholder udgifterne til de få facilliteter som muliggør sejlads til Albuen, derfor er der opsat en bette pengekasse ved grillpladsen og huset ved enden af anløbsbroen, enhver donation bliver modtaget med kyshånd. Vel på sin plads at bemærke, der er hverken landstrøm eller vand på Albuen men smuk natur i overflod.