Header image  
S30 skærgårdskrydser
 
 
    forrige
 
Åbenrå - Nakskov

Sejlet distance 110 sømil

Indskrivning for d. 9/05

Vi havde set på en S30 (en skærgårdskrydsertype 12,5 x 2,5 x 1,5m) – tegnet af Knud Reimer årgang 74 som lå i Åbenrå – vi havde aftalt overtagelse denne dag med forrige ejere og skulle hjælpe med isætning af mast og klargøring. Det tog et par timer at få sat masten samt bom på – sejl og presenninger. Så klokken blev hurtigt sen eftermiddag inden båden var klargjort til sejlads – derfor valgte vi at overnatte i Åbenrå havn for indtagelse af mad samt nyde en kop kaffe. Betagende at sidde i vores båd og betragte havnelivet. Vi gik en tur med skibshunden og fik lidt omløb I benene. Vel tilbage drak vi en kop the og en slurk rødvin. Vi gik til køjs lidt over halv elleve og sov velsignet i den kølige nat.

Indskrivning for d. 10/05

Afgang Åbenrå kl.1000 – hejst storsejl og genua. Vinden overvejende svage østlige vinde – hvilket gav næsten stik modvind og deraf flg. kryds. Solen skinnede fra en skyfri himmel men kunne godt mærke vandtemperaturen ikke var høj. Her lærte vi en del om båden og dens måde at håndtere sig på.

Eftersom vi har en tidsfrist, job skulle passes – blev jerngenuaen startet som hjælp - kursen blev ikke som planlagt på gps-plotteren.

Efter en del kryds op imod Varnæs Hoved og et slag ud til Starbæk Grund kunne Tranesand holdes. Derfra blev kursen sat mod Lillegrund og efter passage kurs sydlige spids af Sønderhjørne – derfra til Lyø Trille – en vovet overskæring og ind i selve Lyø Bugt. Vi ser en del marsvin på denne tur. Storsejl og genua blev strøget.

Ankeret blev kastet og motoren slukket. Et langt sejt træk i ankerlinen forsikrede skipper om at ankeret havde ordentlig fat i bunden.

Nu lå vi godt med høj blå himmel – solskin og 25 gr. samt en svag vind.

Ankomst Lyø Bugt kl. 1800 - om natten fryser vi da temperaturen falder til under 10 gr. giver dog en grund til at komme hinanden ved.

I Lyø Bugt lå vi med over 20 andre både – overvejende af tysk nationalitet men sikken et sted – smukt, stille og læ for stort set alle retninger. Dansk Sejlunion har udlagt to bøjer og disse var ikke uventet optaget – Lyø Bugt er bestemt en anbefaling værd og absolut ikke sidste gang vi har besøgt dette vidunderlige sted.

Vi er lidt beklemte mht. brændstofbeholdningen da vi ikke véd hvor meget diesel der var i tanken og hvor meget motoren – en Volvo Penta 9hk – bruger. Tanken rummer 20 L og ligger I bunden – lige over kølen – forøvrigt sammen med batterierne.

Vi mangler ikke vand da båden har en 60L tank samt vi havde fyldt to 15L dunke, ergo vi behøver ikke spare men naturligt begrænsende at vaske sig med koldt vand.

I skrivende stund sidder vi og nyder udsigten med et par små glas rødvin. Skipperinde har redt sit hår og fundet en bog frem. Vi har ringet til familien og tænker så småt på noget aftensmad – bestående af flæsk – æg – tomater og rugbrød. Skibshunden Victor har klaret turen med bravour – nu mageligt henslængt på en pude – efter mad og drikke.

Højeste logmåling på gps-plotteren (SOG) blev 7,5 knob


Indskrivning for d.11/05

Skipperinde var tidligt på færde og det lykkedes hende at vække skipper kl.0630 – akkurat dér hvor skipper sover allerbedst og snorker med mest mulig lyd på – se megafon.

Efter indtagelse af det mest nødvendige (stadig ikke petroleum til komfuret) var vi klar til afgang fra Lyø Bugt kl.0745

Der var havblik og meget stille men betagende smukt. Men suk – tidsplanen gjorde at jerngenuaen blev startet og måtte holde for.

Vi valgte på dette tidspunkt at sætte kursen mod Svendborg Sund – via Knastegrund og Avernakø Trille til Svelmø Trille og derfra til Skarø Rev - dels var skipper urolig for brændstofbeholdningen – dels havde skipperinde aldrig set - endsige oplevet Svendborg Sund. Vel inde i selve Sundet tog vi bestik og valgte at gå til Rantzausminde Havn med henblik på opfyldning af diesel, både plotter- og DLS information udtrykte, at hér kunne købes diesel. Imidlertid har Rantzausminde Havn ingen brændstof – andet end det de bruger på havne-grillen.

På forespørgsel – fik vi at vide Superbrugsen lå 5 min gang fra havnen og havde åbent indtil kl.1900.

De omtalte 5 min gang må have været en Olympisk mester i kapgang – vi kunne gøre turen på 20 min – hver vej.

Ingen tomme dunke hos Superbrugsen – så indkøb af 3 stk. 5L eddike-dunke plus vores egen 5L dunk blev dernæst fyldt med diesel . To unge mennesker havde en speedbåd på en trailer og tankede benzin – skipperinde brugte sin charme og fik dem til at tage dunkene med til havnen. Dunkene stod ved stævnen af båden da vi ankom – sender de to unge en venlig tanke - alle 20L blev hældt i en næsten tom tank. Desværre havde Superbrugsen ingen petroleum til vores komfur – hvilket indebærer at vi ikke får kaffe / te eller varm mad.

Skipper var ikke tilfreds med beholdningen da vejrudsigten lovede svagt skiftende vind – ergo vi måtte, selv på trods af skipperinden's højlydte protester – afsted én gang til. Skibshunden nød opholdet på land med alle de muligheder for afmærkning af territorium det indebar – ufattelige mængder dråber en sådan lille hund rummer – havde det så blot været diesel.

Det tog gevaldigt på vandressourcerne da temperaturen på land var over 25 gr. – så indtagelse af adskillige liter væske hjalp på både hovedpine og humøret.

Vel tanket forlod vi Rantzausminde og sejlede videre igennem det smukke Svendborg Sund. Trafikken var livlig med bla flere færger deriblandt en gammel færge, anslået omkring 1900 som sejlede med turister dertil skonnerter med deres store master og røjler – tænkte på om der måske havde været regatta.

Eneste reelle ankepunkt var de hidsige speedbåde med fremdeles unge mennesker som overhovedet ikke kender begrebet – hensyntagen – tæt sejlads med høj fart i umiddelbar nærhed af langsomtgående trafik. Ikke alene er det ubehageligt men den latente fare de udgør – er bestemt ikke ubetydelig.

Fra Thurø Rev blev kursen sydover – igennem Siø broen og Rudkøbing havn – her måtte vi pænt give plads for færgen som fylder en del i sejlrenden.

Vi fortsatte sydover – med Strynø om styrbord i klar forventning om vi kunne komme igennem Ristinge Løb mellem den fredede Storeholm og Ristinge Hale men nærmere granskning afholdt os fra at gøre forsøget – i stedet sejlede vi ind i Ristinge Bugt og kastede anker kl.1930.

Her er havblik – en pragtfuld solnedgang og absolut ikke en lyd – fredfyldt og smukt.

Efter aftensmaden – røg skipper en pibe tobak mens den efterhånden habile navigatør fandt rødvinen frem – der på forunderlig vis var veltempereret – dertil en lille cognac og sengen synger lokkende en ægte sirenesang.

Indskrivning d.12/05

Blev vækket af to ting – dels at båden lå uroligt og dels at en blære skulle tømmes – er stolt medlem af NPK. Det luftede og der var lidt søgang – så check af position og anker var en absolut nødvendighed. Vi lå fast på positionen og der var godt bid i bunden – så ingen fare. Tilbage i køjen for endnu nogle timers tiltrængt søvn.

Navigatøren purrede skipper kl. 0630 – så lidt morgentoilette kunne gøres og morgenbrød kunne indtages. Det luftede med en jævn vind – desværre for os – lige fra den kant vi havde planlagt – nemlig Marstal.

Det betød endnu engang at motoren blev startet og kursen sat direkte Marstal Rende. Med omkring 4 knob i modvind anløb vi Marstal Rende og fulgte denne til udløb i den vestlige del af Østersøen.

Vel ude af selve renden satte vi kurs mod Dovns Klit – et betagende syn som vi ”døbte” lille Stevns. Vi fortsatte til Keldsnor Fyr og rundt sydspidsen af Langeland – derefter nordpå med jævn vind – foran for tværs. Loggen nåede atter 7,5 knob og vi kunne se alle husene på Langeland's østkyst mens vi holdt på – nordover.

Havde udlagt et waypoint på gps'en og vi faldt af for vinden og satte kurs mod Albuen Flak med en agtenfortværs vind som langsomt døde hen. Vi var da – midt i sejlrenden - startede motoren for at komme væk fra den tunge skibstrafik. En stor tanker og et fragtskib er motiverende faktorer. Hørte et containerskib i fuld fart – tude i hornet over to lystsejlere som lå midt i sejlrenden.

Omkring Albuen Flak blev storsejl og fok strøget og pakket ned – bompresenning lagt på og gjort klart skib.

Vi måtte vente da en slæbebåd med pram samt en Lettisk coaster gik hurtigere end vi – ind i renden.

Vi nød turen igennem den smukke Nakskov Fjord – mens vinden tog til i styrke. Nåede Hestehoved havn og vores plads kl.1430. I morgen skulle vi begge på arbejde.


Epilog af Navigatør og Skipper.

Vores første indtryk af båden er positivt – måden hun gled gennem vandet og bølger til måden hun reagerede på roret. Motoren kunne give hende en tophastighed på ca 6,5 knob I helt stille vejr og med 1200rpm gik hun ca 4 knob.

Vi har sejlet med storsejl alene og dertil både fok og genua – subjektivt ikke megen forskel på hastigheden mellem fok og genua – dog tabes højde med genuaen.

Hun er let-styret og adlyder det mindste vink med små beherskede rorudslag.

Båden er efter skippers mening – lettere underrigget men til vores behov som udelukkende er familie-sejlads med tryk på hygge – er det blot en fordel. Krængninger på mere end 20gr er ikke tilrådeligt både af hensyn til fart men også afdrift.

Forpikken er indrettet som en stor køje hvor to voksne mennesker har rigeligt plads – der forefindes adskillige rum og godt med stuveplads. Agtekahytten er for lille til voksne men to børn har godt med plads. Cockpittet er stort og åbent og med sprayhood på - er der virkelig godt om læ – eneste anke skulle være at udsynet fremefter – spærres og man derfor må sidde på agerkahytten eller stå op når der styres.

På ovennævnte tur var højeste hastighed ifølge gps'en SOG 7,5 knob med storsejl og fok – vinden let til jævn kommende foran for tværs.

Selvom vi havde søkort med og disse blev studeret med iver – forblev gps-plotteren vores favorit redskab – véd ingen kan stole blindt på dette værktøj men hold op en behagelighed – et enkelt blik var som oftest nok til at vurdere næste fase af sejladsen.

Vi havde ikke fået monteret VHF-radioen inden afgang så eneste kommunikationsmiddel forblev mobil-tlf. – der i parentes bemærket på intet tidspunkt manglede signal.

Vejret viste sig fra den allerbedste side med høj himmel – solskin og dagtemperaturer på 25gr – en forsommer som vi ikke kan mindes så god og varm før - eneste mindre anke set med vores øjne var vindretningen som oftest var os imod. Aften og nætter var fredfyldte og rolige dog lidt kølige.